Newsfest 23/11/09: Ingen dricks=Arresterad, Damfotboll, Söderling slår Nadal, 15 Döda i Svininfluensan, New Moon!


En ny måndag och ett nytt avsnitt av Newsfest. Jag beklagar att bloggen inte har uppdaterats i helgen men jag har helt enkelt inte haft tid. Ikväll är vi däremot tillbaka med nya godbitar från internet. I framtiden kommer jag försöka blogga 5 dagar i veckan, måndag-torsdag och en av helgens 3 dagar. +1 för damfotbollsvåld!

Må hända att amerikanska restaurangbranchen bygger på höga summor dricks, men detta har ju gått över gränsen. Två amerikanska studenter arresterades och ska nu åtalas för att de inte lämnade någon dricks på en pub. Tydligen hade resaurangen en obligatorisk dricks på 18% för sällskap med fler än sex personer. De hade fått usel service av sin servitris som delar av kvällen valde att röka istället för att ta in deras beställningar. "Man kan inte ge oss förskräcklig service och ändå förvänta sig dricks", sa en av studenterna. Jag tycker att det här är för mycket. Dricks ska man få för BRA service, inte för service.

17 000 åskådare fick idag bevittna Robin Söderlings andra vinst mot världstvåan Rafael Nadal. Robin började matchen starkt med att bryta Nadals första serv-game men det skulle dröja ett tag innan segern var i hamn. Matchen slutade: 6-4, 6-4, till fördel för Söderling. Tidigare har jag aldrig riktigt förstått mig på Tennis men det har börjat bli mer och mer intressant. Vinsten idag ger i alla fall Robin en utmärkt start på turnering och en förstoring av sin plånbok med 120 000 dollar.


Hitintills har 15 stycken svenskar dött på grund av svininfluensan. En 3årig pojke var det senaste offret och han avled i lördags. Pojken tillhörde en av riskgrupperna och hade en allvarlig bakomliggande sjukdom. Av de 15 som avlidit har 12 personer varit män varav endast 3 har varit kvinnor. De flesta har också varit över 50 år gamla. Även om alla sjukdomar med dödlig utgång är hemska så är hela cirkusen runt svininfluensan, sjuk. Vi har haft 15 dödsfall och även om siffran förväntas stiga så är den ändå inte i närheten av den vanliga årliga influensan som brukar skörda upp emot 3000 liv. Sluta upp med att ge svininfluensan så mycket plats i media!

Förmodligen har ingen missat att uppföljaren till Twilight, New Moon, hade premiär i helgen. Även om jag har svårt att förstå den enorma "hype" som har varit så finns det ändå en del som är nämnvärt. New Moon förväntas ha dragit in 140.7 miljoner dollar under första helgen. Detta resultatet placerar den bland de 3 mest lönsamma releaserna någonsin.

Damfotboll brukar vara ett riktigt sömnpiller men här är en spelare som jag gärna hade tittat mer på!


Kommentarer
Postat av: h a i d i s -

Hallådär :) haft en bra dag?

2009-11-24 @ 16:36:30
URL: http://haidis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0