Newsfest 26/11/09: Man Attackerad av Björn, Wikipedia på väg att dö?


Newsfest är tillbaka med ett nytt avsnitt, den här gången lite kortare. Från och med idag ska jag försöka hålla mig till två nyheter per inlägg och en video för att inte varje inlägg ska vara lika tungt att läsa.

En man attackerades och slogs blodig av en björn i en belgiskt djurpark i helgen. Mannen hade självmant hoppat ner i björnens inhängnad av någon konstig anledning. Det tog inte lång tid innan björnen insåg att den hade fått en inkräktare och han gick till attack direkt. Mannen klarade sig tack vare att en polis skadesköt björnen som då vandrade tillbaka till sin grotta.

Wikipedia's framtid är osäker, 49 000 frivilliga har lämnat sidan. Jimmy Wales grundade Wikipedia 2001 och sedan dess har den vuxit till att bli världens 5e mest populära hemsida med runt 325 000 000 besök per månad. Nu är dock inte framtiden lika säker som tidigare. Under årets tre första månader förlorade wikipedia tio gånger så många bidragare som föregående år. För min del hoppas jag verkligen att det inte är så illa. Wikipedia är utan tvekan den mest användbara sidan jag vet, bortsett från Google.

Det gäller att inte var för full när man åker kollektivt. Som polis får man tydligen göra vad man vill.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0