Newsfest om Dreamhack.

Välkomna till newsfest, en söndagseftermiddag. Igår hade jag möjligheten att besöka Dreamhack, världens största dator-festival, och jag blev inte besviken. Idag slår jag ett slag för e-sport! *Varning, lång text*

Klockan var sju när mitt alarm på telefonen började pipa. Det hade nu blivit dags att gå upp, kasta i mig lite frukost, och sedan ge sig ut på en heldags resa till Jönköping och Dreamhack.

Den första timmen av bilfärden mötte vi exakt tre andra bilar och vi började undra om det var något som inte stod rätt till. Det visar sig att det inte är så vanligt att gå upp klockan 7 en lördagmorgon för att köra bil i tre timmar. Konstigt. Hur som helst så lyckades vi, efter frukost på McDonalds och efter att ha haft fem låtar på repeat (RixFM) hela vägen, att komma fram till Elimia i Jönköping där Dreamhack hölls.

Vi tog oss fram till entrén där vi fick våra besöksarmband som skulle ge oss tillgång till festivalen. Ju längre in man kom i lokalerna, ju högre började temperaturen bli. Både kännslan i luften och det faktum att det sitter över 10 000 personer i samma "hus" och spelar datorspel, var faktorer.
För att inte bli så långrandig så går jag inte in så mycket djupare på min resa, utan hoppar direkt till min sektion om e-sport. Under gårdagen så hade jag möjligheten att titta på tre av finalerna på Dreamhack. Den första var finalen i DOTA. Tidigare under dagen så hade vi varit och kollat in arenan där alla finalerna skulle hållas och jag måste säga att den var helt enorm. Vi frågade en administratör och han berättade för oss att det fanns plats för 1100 personer. "Det finns inte en chans i helvete att detta kommer gå bra, det kommer att komma kanske 100 personer" tänkte jag, och gud vad fel jag skulle ha.

Efter en sen lunch var det dags att bege sig tillbaka till arenan. Matchen skulle börja klockan 16.00 och vi anlände ungefär 5 minuter innan. Detta var dagens största misstag. Folkmassan var enorm, vi fick köa i 30 minuter för att komma in. Turligt nog för oss var det förseningar i schemat och vi fick se hela matchen.

Arenan var fylld till bristningsgränsen och varje gång någon lyckades ta en poäng lyfte taket. Jag har tittat på väldigt mycket idrott under mina, snart 20 år, och den atmosfären som man fick vara med om här, matchar de flesta idrottsevenemang jag har varit på.

Efter en sån här första final, hade jag svårt att föreställa mig hur det skulle kunna bli ännu bättre men det blev det. Senare på kvällen spelades finalerna i World of Warcraft och Counter Strike 1.6 och trängseln i arenan samt ljudvolymen steg hela tiden!

Säga vad man vill om datorspelande och att se det som en sport. Inom 10 år så skulle det mycket möjligt kunna bli en av de större sporterna i landet.

Min telefon har inget batteri just nu men senare idag kommer jag att lägga upp de få bilderna jag lyckades få med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0